Förhindrar skador på TPMS sensor

TPMS -sensorskada Under borttagning av däck kan TPMS -sensorer fastna i däckets sidovägg. Dessa tips kan hjälpa dig att förhindra skador.

Har du någonsin skadat en TPMS sensor vid montering eller demontering av ett däck? Det händer eftersom den typiska utrustningen som används för att både montera och demontera ett däck till Hjul tyvärr inte var konstruerad med TPMS i åtanke. Det finns några enkla steg och försiktighetsåtgärder du kan vidta för att säkerställa att sensorerna är skyddade och att ditt garage inte medför extra kostnad under service.

Under borttagning av däck kan TPMS -sensorer installerade i en fälg fastna i däckets sidovägg. Detta orsakar ofta skador på sensor eller ventil

Nedanstående bästa praxis är specifikt för "direkta" TPMS och ventilmonterade sensorer. "Indirekt" TPMS använder inte en sensor inuti varje däck, vilket eliminerar risken för skador under ett däckbyte. Bandade sensorer går i allmänhet inte sönder under monteringen och demonteringen av däcken; kommer emellertid dessa metoder fortfarande hjälpa dig att skydda ventil från skador.

Säkert demontering av ett däck med ventilmonterad TPMS:

1. Med en Aluminiumventil-i ventilstam, ta bort mutter från ventilstam och tillåta sensor att falla insidan av däcket. Detta är det överlägset enklaste sättet att undvika att skada sensor i demonteringsprocessen.
  2. Om du servar en Gummiventil ventilstam av gummi, se till att ventil är i läget 12:00 eller 6:00 (90 grader) när du bryter vulsten på både fram- och baksidan av däcket. Detta säkerställer att maskinen inte krossar sensor på motsatt sida av ventil inuti däcket.
  3. När du servar en gummi- Gummiventil-in ventilstam, bör ventil vara under demonteringshuvudet när du startar skivspelaren när du tar bort däcket från fälgen. Detta hindrar däcket från att träffa ventil när det snäpper på plats och skyddar sensor.

Säkert montering av ett däck med ventilmonterad TPMS:

1. Huruvida service en Aluminiumventil-in eller gummi Gummiventil ventil, vid montering av däcket på fälgen på skivspelaren, ventil ska placeras precis före ”dragpunkt” (där däcket möter fälgen). Detta kommer att få däcket att vända över fälgens läpp direkt över ventil i slutet, vilket håller sensor skyddad i processen.
  2. Alltid smörj gummi Gummiventil-in ventiler innan dra dem genom ventil. Detta steg hjälper till att säkerställa korrekt placering av ventil och ger också mer skydd under genomträngningsprocessen.

För alla TPMS -tjänster:

1. Testa alltid före beröring för att undvika ansvarsproblem med kunden. "Test före beröring" är standard bästa praxis, vilket innebär att om ett fordon kommer in i en anläggning med fungerande TPMS måste det lämna anläggningen med fungerande TPMS. Ett garage kan inte medvetet inaktivera TPMS i fordonen som det servar.
  2. Byt alltid ut Service Kit, oavsett om det finns synliga skador, för att undvika återkomst för långsamma luftläckor.
  3. Kom alltid ihåg att "programmering en sensor" och "lära om bilen" är två olika steg. En omlärning måste alltid utföras oavsett om det är en automatisk eller manuell process (beroende på fordonets MMY).

Tänk också på att TPMS -sensorer varierar i storlek och form, vilket gör vissa sensorer mer mottagliga för skador än andra. I allmänhet, ju större en sensor är, desto mer sannolikt är det att den kommer i vägen under en däckservice och orsakar skador. För att säkerställa att ditt garage tar ett känsligt tillvägagångssätt för att ta bort däck, överväg att lägga till bästa praxis i den här artikeln till ditt TPMS -standardprocedur.

Artikel för däckgranskning av Jacki Lutz, global chef för marknadskommunikation och intelligens, juli 2020

Training Education Training Education

Training